対極の間で

 
何気なく過ごす日常の中で、ふとした瞬間に沸き起こる不安や虚無感。
これは眼前に迫る大きな壁のようなものではなく、もやもやとした薄い膜や霧の類で、実体を持たない。だからこそ恐ろしく、そして心惹かれるのだ。
私はこのような日常の中にある感覚的な不安や虚無を表現しようと現在のシリーズに取り組んでいる。その中で移ろう「光と影」に表現のヒントを見つけていった。
クリスタルガラスに光を当てた時の透過する光と反射する光。真っ暗にした部屋でぼんやりと映し出されるスライド越しの光の映像。水面の輝き。
幼少期を思い返してみると、そこにはいつも光の記憶があった。輪郭を持たない光は、時に強く輝きながら影へと消えていく。
「光と影」という対極にあるものに惹かれながら、常に私はその間で揺れている。作品について、自分の表現したいものについて考えていくうちに、「光と影」の他にも対極にある要素を一つの作品に取り入れたいという欲求があることに気付いた。

強いものと儚いもの。
確かなものと不確かなもの。
広がりと収縮。
生と死。
目の前に見えるものだけが真実であると限らない。
対極なものの間を行ったり来たりしながら、私は描くことを通して、日常に埋もれた何かを探っている。
 
 
―肖像シリーズについて―
ここに描かれているのはヨーロッパで1900年代初頭に生産されたポストカードの人物像である。
現在を生きる私たちに100年以上前を生きた彼女達がどのような人物であったか知る術はない。
写真は真実を写すというが果たしてそうだろうか?ここにあるのは彼女が残した確かであるが不確かな痕跡である。現代と過去、彼岸と此岸の間には決して超えることのできない無限の距離がある。


In the midst of two extremes

Amidst mundanity spent with thoughts of nothing in particular, in a random moment there opens a feeling of anxiety, and emptiness.
Not the kind that appears like a looming wall, but the shallow, foggy kind with no form.All the more frightening and the heart is drawn in.
It is this feeling of unease and emptiness amidst mundanity that I capture and express in my current series.There in the changing ‘Light and Shade’ I found the hint for my artistic expression.
The translucent light that passes through the crystal glass and the light which is reflected.
The blurred image from the light of a slide reflected in the darkened room.
The shimmering surface of water.
When recalling childhood, that light is always in my memory.
The shapeless light, strong at times as it shimmers, disappears into the shadows.
Between the extremes of ‘Light and Shade’ I am at once drawn to and also swing back and forth.With regards to my work, while considering the images that I want to capture, I have realized that besides ‘Light and Shade’ there are other extremes, opposing elements, that I want to include in one piece.  

Strength and Fragility.
Certainly and Inconclusive.

Spread and Contraction.
Life and Death.

We cannot say without a doubt that only what we can see with our minds is truth.
While going back and forth between extremes, I have used painting as a means to search for the hidden piece in mundanity.  


-About the Portrait Series-
Here is painted the portrait of a person on a postcard produced in early 1900s Europe. There is no way for us living in modern days to know what these women who lived 100 years before were like.
Does it seem that the photograph is representing the truth?
Do we have here a trace of her existence left by the woman or not?Between the present and past, this world and the other, there is without a doubt an infinite distance.