S2邸設計主旨




施主は若い夫婦である。
屋根のある駐車場と、環境のいい浴室をつくることが優先され、
敷地は66.13平米と狭小であるが、ローコストでできる限りの床面積確保に努めている。

前回の設計から間があいたこともあり、今まで無意識に設定していた設計課題を意識化した。

・空間をどう(変化をつけて)つなげていくか。
・外部に対して、どう開いて(もしくは閉じて)いくか。
・建物の持つ雑多な記号を、どう異化(もしくは単純化)させるか。

以上の課題に対する答えとして、今回は許容床面積が狭小であるが、
あえて床面を分割してレベルをずらしてスキップフロアとしており、
建物内に半地下を含めた5つの床レベルを設定している。
床のレベル差が視線を越えると、どうしても意識上、空間が切れてしまうが、
今回は最大レベル差1420ミリとして、相互に開口を多く設けることによって、
地下の秘められた寝室から、最上階の空に開放された浴室まで
光の変化を受けながら、全体がゆるやかにつながっていく
流動性のある空間をつくることができた。

立面で目を引く波型網入ガラスの裏は、バスコートとなっていて、
折戸を全開放すると浴室と一体化したひろびろとした空間になる。
このバスコートは、プライバシーが保たれた「光たまり」と位置付けられており、
浴室を介して洗面室、またリビングへの光の供給元ともなっている。

いわゆる空間は主にサイズ、プロポーションと開口(採光方法)で決定されるが、
今回は寸法関係の自由度に限りがあったため、地窓、天窓、コーナー窓等
開口形式を意識的に操作することで、従来の「住宅」の持つ記号を脱色し、非日常性を与えてみた。
スキップフロアを採用したことも、結果的にこの試みを強化している。

開口部の操作は外観にも反映され、容易には何がどこにあるのかわからない、
住宅というより、オブジェクトと表現するのが適切なような容貌をもたらしている。
長さ2.7メートルのキャンチレバーもこの印象を強化しているだろう。
この特殊な構造の当初の目的は、車の出し入れを容易にするためであり、
主要構造が木造となった段階で消滅しかけたが、坂根構造デザインの協力により実現化した。
その結果、4方向から見た形状がすべて異なる建物となっている。

建築設備としては床暖房、温水ラジエータ、ジャグジー、浴槽内照明などが採用されている。


The client is a young couple.
The priority was to create a covered parking lot and a bathroom with a good environment.
The site is small at 66.13 square meters, but we tried to secure as much floor space as possible at low cost.

As it has been a while since the last design, we became conscious of the design issues that we had set unconsciously until then.

- How to connect the spaces (with variations).
- How to open (or close) it to the outside.
- How to alienate (or simplify) the miscellaneous symbols of the building.

As a response to the above issues, although the allowable floor area is small this time,
the floor surface is deliberately divided and the levels are shifted to create a skip floor,
the building has five floor levels, including a semi-basement.
When the difference in floor levels exceeds the line of sight, the space is inevitably cut off, but
this time, by setting the maximum level difference at 1,420 mm and creating many openings between them,
we were able to create a fluid space where the whole space is gently connected as the light changes, from the hidden bedroom in the basement to the bathroom on the top floor that is open to the sky.

The back of the wavy wire-reinforced glass that catches the eye on the elevation is a bathroom court,
and when the folding door is fully opened, it becomes a spacious space that is integrated with the bathroom.
This bathroom court is positioned as a "pool of light" that maintains privacy,
and also serves as a source of light to the washroom and living room via the bathroom.

The so-called space is mainly determined by the size, proportions and openings (lighting method), but
this time, the degree of freedom in the dimensions was limited, so by consciously manipulating the opening types such as ground windows, skylights and corner windows,
we tried to decolorize the symbols of a traditional "house" and give it a sense of the extraordinary.
The adoption of a split floor also ultimately strengthens this attempt.

The manipulation of the openings is also reflected in the exterior, giving it an appearance that is more appropriate to describe as an object than a house, where it is not easy to tell where anything is.
The 2.7-meter-long cantilever also reinforces this impression.
The original purpose of this special structure was to make it easier to get cars in and out,
and it almost disappeared when the main structure was made of wood, but it was realized with the cooperation of Sakane Structural Design.
As a result, the building has a different shape when viewed from all four directions.

The building facilities include underfloor heating, hot water radiators, a jacuzzi, and lighting in the bathtub.


(05/02/26 h.taki)



back